Yhteystiedot

Lisää yhteystietosi tähän klikkaamalla salamaikonia, joka ilmestyy tuodessasi hiiren tämän tekstin päälle

nasta-logo-2.png

Etusivu | Tutkimusohjelman tausta ja tavoite | Uutiset ja tiedotteet

Loppuraportti | Slutrapport | STUD final report | Tutkimusraportit

Kirjallisuus ja esitysmateriaalit | Talvirengaslinkkejä | KITKA

Kaupunki-ilman laatu | Katujen pinnan kuluminen | Liikenneturvallisuus

Tutkimusohjelman tutkijat | Johtoryhmä | STUD research programme – in English

Talvirenkaat tiedotusvälineissä ja muita linkkejä

Talvirenkaisiin liittyviä uutisia, juttuja, dokumentteja ja tiedotteita

Norja

piggav.jpg

Oslon kaupungin Piggdekkgebyr-sivu 
(tiiviit käytännön ohjeet nastarengasmaksusta)

Trondheimin kaupungin "piggdekk og piggfrie dekk"-sivusto. Trondheimissa ei talvella 2012-2013 rajoiteta nastarenkaan käyttöä, mutta kitkoihin vaihtava saa korvauksen, 300 NOK/rengas.

Bergenin kaupungin "Piggfritt" -sivusto. Bergen perii Oslon tapaan talvirengaskaudella nastamaksua kaikilta kaupungissa nastoilla ajavilta.

Norjan liikenneviraston tiedote Flere pigger på! (11.3.2012) (pdf)

Norjan liikenneviraston lehti Vegen og vi (3 Apr. 6/2008)
(kansi + useita nasta-artikkeleita, s. 7-9)

Strømsøn katupölytutkimus (raportti, sis. nastarenkaiden roolin) 2005

Norjan taksiliiton (Berthelsen) nastarengastutkimus (esitysdiat, pdf, ei vl.)

Norjan liikennevirasto (Arild Ragnøy, Vegdirektoratet): Trafiksikkerhet med og uten pigger - Vinterdekk i fokus 14/11 (laajat esitysdiat, ei vl., ei tietoa esityksen kontekstista/statuksesta, pdf

Ruotsi

vinterdack.jpg

Dra_in_klorna_Sthml

Tukholman kaupungin laaja Vinterdäck-kampanjasivusto

Ruotsalaisten talvirengasseminaarien esityksiä

Ruotsin liikenneviraston (Trafikverket) talvirengasmateriaalia 

          -liikenneviraston pääjohtajan Gunnar Malmin harmistunut reaktio perinteiseen hotelli Tylösandissa pidettyyn liikenneturvallisuusseminaariin (2.-4.9.2013), jossa nastarenkaita oli käsitelty vain liikenneturvallisuuskysymyksenä, ei lainkaan ilmanlaadun kannalta: Tiedote, jossa suositellaan kitkarenkaiden käyttöä, kun autossa on ajanvakauden hallintajärjestelmä (ESC) (pdf)

          -Däck-teemasivut (27.1.2014) (korostavat kitkarenkaiden etuja ilmanlaadun ja muiden kelien kuin märän jään oloissa): 

                      Vinterdäck och partiklar (22.1.2014)

                      Vinterdäck och din hälsa (22.1.2014)

                      Vinterdäck och trafiksäkerhet (17.8.2012)

                      Däck och halka in andra länder  (17.8.2012)

Näillä sivuilla on useita linkkejä suureen norjalaiseen tutkimukseen (Elvik - Kaminska 2011) vuosien 2002-2009 liikenneturvallisuusmuutoksista niissä Norjan suurissa kaupungeissa, joissa nastarenkaiden osuus on vähentynyt. Raportin tiivistelmä alkaa lauseella: "Reduced use of studded tyres in five Norwegian cities from 2002 to 2009 has not had a major impact on the number of road accidents." 

Ruotsalaisten kaupunkien ilmanlaatukampanjoita, joissa nastarenkaiden käytön vähentäminen yhtenä osana:

Jönköping

 

Esimerkkejä ruotsalaisesta julkisesta keskustelusta:

Ruotsin valtioneuvostolle ja valtiovarainministeriölle luovutettu mietintö nastarenkaiden käytön verottamisesta kaupunkiseuduilla (linkki: SOU 2015:27) (pdf)

Folksam suosittelee Säkerhet i bilen -sivujensa vinterdäck-sivulla kitkarenkaita eteläiseen ja keskiseen Ruotsiin.

På Väg 26.11.2013: Så väljer du rätt däck

Ruotsin hallitus antanut liikennevirastolta tehtäväksi terveydelle haitallisten nastarenkaiden tuottamien partikkeleiden vähentämisen (Lehdistötiedote, Ruotsin ympäristöministeriö, 26.9.2013)

Sverigesradio 18.9.2013: Nej till fler dubbdäcksförbud. Tukholmassa keskustellaan siitä, tulisiko nastakieltokatuja lisätä, kuten lääni ehdottaa, vai siirtyä nastamaksuun, kuten kunta ehdottaa. 200 miljoonan kruunun EU-sakko uhkaa kaupunkia huonon ilmalaadun vuoksi. Liikennesuunnittelijat ja kunnallispoliitikot ovat enemmänkin alueellisen nastamaksun kuin katukohtaisten nastakieltojen kannalla.

Svenska Dagbladet tai Dagens Nyheter kirjoita esim. dubbdäck oikean yläreunan sök-kenttään. Esimerkiksi 14.4.2012 löytyi SvD:stä 178 ja DN:stä 206 juttua.

SvD Opinion -osastolla 6 september 2012: Straffa inte förare som kör dubbat

Umeån yliopiston tiedote "Dubbdäckspartiklar orsakar dödsfall" (2.4.2012) ammatti- ja ympäristölääketieteen professorin tutkimuksesta. Alkuperäinen tieteellinen artikkeli (Environmental Health Perspectives 2012)

Ruotsin infrastruktuuriministeri Catharina Elmsäter-Svärd ehdottaa nastaveroa På Väg -lehdessä 19.3.2012 (På väg on ruotsalaisen teitä ja infraa tuottavan valtionyhtiö Svevian tuottama asiakaslehti.

På Väg 22.11.2012: "Krav på vinterdäck för tunga fordon" (linkki) (pdf)

Suomi

NR-hakka8-keskikoko

Kuvateksti: Suomessa ei ole Norjan tai Ruotsin kaltaisia valtion tai kuntien kampanjoita kitkarenkaiden käytön lisäämiseksi. Suomalaista mielipideilmastoa hallitsee kansainvälisestikin merkittävä rengasvalmistaja Nokian Renkaat.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tiedote 7.4.2014 Rouhiiko autosi turhaan katupölyä? (linkki) (pdf)

Helsingin Sanomien toimituspäällikön Kimmo Pietisen kolumni Nastarenkailla körötellessä (linkkinä) HS:n kotimaan sivuilla 8.3.2014 (tiedostona)

Auto, tekniikka ja kuljetus 3.12.2013: Nastarenkaat pitää jo kieltää (Klaus Bremerin blogi)

Sijoittajan näkökulma Nokian Renkaisiin (Nordnet-bloggaaja, meklari Jukka Oksaharju: "Hakkapeliitta 8 Norjassa poikkeusluvan varassa – kukkahattutädeillä nasta kurkussa" 2.12.2013

Tekniikka & Talous 22.11.2013. Suomessa on liikaa nastarenkaita

Aamulehti 9.11.2013: Yli puolet kuskeista voi unohtaa kitkarenkaat

Metro / Helsinki 5.11.2013. Katuja rouhivista nastarenkaista halutaan eroon

Taloussanomat 5.11.2013: Romahtaisiko tieturvallisuus jos nastat kiellettaisiin kaupungeissa?

Tuulilasi reagoi HS:n juttuun 4.11.2013: HS: Helsinki harkitsee kitkoilla ajaville alennusta pysäköinnistä – "Jos autossa ei ole ajonvakautusjärjestelmää, en valitsisi kitkoja"

Iltalehti reagoi HS:n juttuun 4.11.2013: Helsinki patistaa kitkojen käyttöön

Talouselämä reagoi HS:n juttuun 4.11.2013: Helsinki painostaa kitkarenkaisiin

Helsingin Sanomat 4.11.2013:Kitkoilla ajaville ehkä alennusta pysäköinnistä Helsingissä
Helsinki pohtii pysäköintihintoihin porrastusta auton rengastyypin mukaan

YLEn uutisissa 25.-29.10.2013 puffijuttu ja web-kysely (nastat vai kitkat?) liittyen aamuteeveen haastatteluun 29.10., jossa Test Worldin toimitusjohtaja Turo Tiililä. Samassa ohjelmassa haastateltiin (2 min.) puhelimitse myös rakennusviraston toimistopäällikkö Pekka Isoniemeä. Isoniemen haastattelusta ei ole kuitenkaan tallennetta.

21.10.2013 YLE kotimaan uutiset. Kotimaa 21.10.2013. Autoliitto: Autoilijan saatava valita renkaansa

21.10.2013 Rengasvalmistajat uutisoi: Tutkimus: Pääkaupunkiseudulla autoilijat luottavat muuta maata enemman kitkarenkaisiin (perustuen kyselyyn huhti-toukokuussa 2013, N=1313)

3.10.2013 Lehtitiedon (Svenska Dagbladet) mukaan Hakkapeliitta 8 -renkaalle on sallittu Norjassa parin vuoden koeaika.

Rengasfoorumi 1.10.2013. Autonrengasliiton tilaama kuluttajakysely (N=802) talven ennakoinnista. Tuloksia dioina, joista selviää mm., että naiset suosivat kitkoja miehiä enemmän ja että 28% pääkaupunkiseudun autoilijoista aikoo ajaa kitkarenkailla talvella 2013-2014 (diassa 10 nämä kaksi asiaa korostettu näiden sivujen ylläpidon toimesta). Kyselyn toteutti syyskuussa 2013 YouGov Finland. Tähän kyselyyn viitataan useissa lehtijutuissa (esim. Moottori 11/2013, Caravan 8.10.2013), joskaan pääkaupunkiseudulle suurta kitkarenkaiden osuuden lisääntymistä ei niissä mainita.

25.9.2013 (abc nyheter) Norjassa Nokian uusin nastarengas Hakkapeliitta 8 on kielletty

Länsiväylä 18.9.2013 tulee Mikko Malmivuon sitaatin tuella kirjanneeksi  liikenneturvallisuustutkijoiden käsityksen siitä, että autoilija ei opi ennakoimaan.

Rengas-, varaosa- ja autokorjaamoalan RVK-uutisissa (liite 6B/2013) Kari Craelius sanoo, että puolet talvirenkaista voisi hyvin olla kitkarenkaita, sillä nastarenkaiden pitohyöty ulosmitataan niin helposti. Samoin hän toteaa, että jarrutusmatkaa tärkeämpi pitokriteeri on kaarreajossa.

Tekniikan Maailma 11.9.2013 (nro 16/2013): "Pakka sekaisin" (talvirengastestitulokset, jossa nasta- ja kitkarenkaiden suhdetta kommentoidaan uudella tavalla, vaikka testit sinänsä on tehty perinteisellä periaattella. Linkki hakutulokseen lehden internet-sivulle - tuore lehtijuttu vaatinee tunnukset). Mainittakoon, että tänä vuonna Tuulilasi-lehti näyttää jättäneen kokonaan talvirenkaat testaamatta.

Tekniikan Maailma 7.2.2013 "Micheliniltä uusi nastarengas" (lyhyt uutisjuttu, jossa kommentoidaan rengasteollisuuden suhdetta 1.7.2013 voimaan astuviin nastamääryksiiin)

Tekniikan Maailma 1/2013: TM-postilaatikko (lukijan kitkamyönteinen mielipidekirjoitus ja toimituksen vastaus)

Maaseudun tulevaisuus 27.11.2012: Mielipidekirjoitus: Kitkarengas on hyvä keksintö" (linkki) (pdf)

Maaseudun tulevaisuus 19.11.2012: "Nastat vai kitkarenkaat?" (linkki)

Turun yliopisto/ajankohtaista 11.12.2012: Kitkarenkaat eivät sovi kokemattomille

Nokian Renkaat Oyj (eNewsletter 4/2012): tiedote omasta talvirengasmerkinnästä luopumisesta (linkki) (pdf)

European Tyre & Rubber. Manufacturer's association. Press release (14.11.2012): Nokian Tyres Ice & Snow sticker initiative (pdf)

Suomen markkinaoikeuden päätös Nokian Renkaiden omasta talvirengasmerkinnästä (29.11.2012) (Michelin Nordic Ab => Nokian Renkaat Oyj) (pdf)

Iltalehti 26.10.2012: "Puolella autoilijoista kesärenkaat"

YLE-uutiset 25.10.2012: "Uusi rengasmerkintä sekava suomalaisautoilijoille"

Iltalehti 23.10.2012: "Uusi rengasmerkintä hämää suomalaisautoilijoita"

Aamulehti 22.10.2012: Kumpaa tarraa pitäisi uskoa, kun ostan uudet kitkarenkaat?

Trafin tiedote 17.10.2012:  "Talvirenkaat alle"

YLEn kotimaan uutiset 11.10.2012: "Nastat kuluttavat tietä mutta säästavat henkiä" (Lapin ELY-keskuksen haastattelu)

HS 6.10.2012. Pääkirjoitus "Talvirengasvalistus vaarantaa henkesi" ja Auto-sivujen pääjuttu "Talvikelin pito hukassa"

Tekniikan Maailma 15/2012 (29.8.2012, sivu 120)

Pakinoitsija Satunnainen tarkkailija: Valoa kansalle - harkitusti (talvirenkaita käsitellään pakinan loppupuolella)

Iltalehti 1.10.2012. "Rengasvalmistaja: Suomalaisilla väärä uskomus talvirenkaista"

Lapin Kansa 20.10.2011: "70% suomalaisista valitsee nastarenkaat"

YLE-uutiset

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/02/vtt_suomessa_
ajetaan_vaarallisilla_kitkarenkailla_3237192.html

(julkaistu ti 7.2. klo 09:59, päivitetty ti 7.2. klo 21:11)

Löytyykö talvirenkaistasi vielä pitoa? (Autoliiton lehdistötiedote 30.10.2008)

http://www.autoliitto.fi/liitto_ja_osallistuminen
/media/loytyyko_talvirenkaistasi_pitoa/

YLE-uutiset

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/10/kitkarenkaiden_
suosio_voi_pian_romahtaa_2990362.htm
l

STT/MTV3:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/11
/1428398/talvirenkaat-kestavat-myos-paljaalla-asfaltilla-ajoa

Iltasanomat:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nastarenkaiden-
irrottama-katupoly-aiheuttaa-kuolemia/art-1288456460174.html

Iltasanomat 20.3.2012: Nastarenkaiden irrottama katupöly aiheutta kuolemia (linkki tiedostoon)

Tekniikka&Talous 13.4.2012: päätoimittaja Puustisen kolumni "Narahdin kolmesti / Nasterengas on Suomi-kuskille tabu"

YLE-Turku:

21.1.2011 klo 17.35 (YLE-Areenassa toistaiseksi, kesto 6 min 5 sek): Kitkarenkaat katoavaa kansanperinnettä? Autoilijoiden kulutustottumukset eivät tue hankkeita, joiden mukaan nastarenkaiden käyttöä olisi vähennettävä. Helsingissä päättäjät pohtivat, olisiko nastarenkaiden käyttö kaupungin keskusta-alueella kiellettävä. Soittokierros turkulaisille rengaskauppiaille kertoo, että kitkarenkaiden käyttö on selvästi vähenemässä. Markku Salo kysyi rengaskantaa turkulaisautoilijalta, Liikenneturvasta ja myyntipäällikkö Juha Rindelliltä Itäharjun Vianorista.

Kuntatekniikka-lehti 12.4.2012 (pdf) 

Suomen valtion tieliikenne- ja talvirengaspolitiikkaa

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi valmistelee tarkennuksia lain sallimaa enemmän nastoja sisältävien nastarenkaiden hyväksymisprosessia, sillä niiden ympäristövaikutusten mittaaminen on osoittautunut vaihtelevaksi.

Tieliikennelain kokonaisuudistus on käynnistetty lokakuussa 2013.

Kansanedustaja Reijo Tossavaisen (ps) kirjallinen kysymys

"Nastarenkaiden aiheuttamien haittojen vähentäminen"

6.11.2013 Eduskunnan puhemiehelle ja ministerin vastaus 22.11.2013

Nokian Renkaiden kirjoittama esimerkkitestimenetelmäkuvaus (Trafin muistio), jonka perusteella nykysäännösten mukaista enemmän nastoja sisältävät talvirenkaat voidaan hyväksyä. Nokian Renkaiden mallipiirros yliajokokeessa käytettävistä marmorilaatoista.

Vaatimukset testauslaitoksen hyväksymiseksi.

Tällä hetkellä hyväksytyt tutkimuslaitokset (joista Test World Oy, Nokian Renkaat Oyj ja BD Testing Oy hyväksytty talvirengastestien suorittajiksi)

Helsinkiläistä talvirengaspoliittista keskustelua

Aloite Helsingin kaupunginvaltuustossa 12.11.2012 Kaupunginvaltuutettu Matti Enrothin ja 12 muun valtuutetun aloite ”Aloite katupölyn vähentämiseksi edistämällä siirtymistä nastarenkaista kitkarenkaisiin” (pdf)

Keskustelu Enrothin aloitteesta kaupunginvaltuustossa 28.11.2012 (Asia nro 18, videon aikajakso 01.28.20 - 01.34.42)

Päätösehdotuksessaan (12.11.2012, hyväksytty valtuustossa 28.11.2012) Helsingin kaupunginhallitus edellyttää, että NASTA-tutkimusohjelman päätyttyä ”rakennusvirasto tekee yhdessä kaupunkisuunnitteluviraston ja ympäristökeskuksen kanssa esityksen mahdollisista jatkotoimenpiteistä ja suosituksista”.

Aloite Helsingin kaupunginvaltuustossa 9.9.2009. Kaupunginvaltuutettu Maija Anttilan (sdp) ja kuuden muuan valtuutetun Aloite lausuntoineen kitkarenkaiden käytön edistämisestä.

Aloite Helsingin kaupunginvaltuustossa 9.9.2009. Kaupunginvaltuutettu Heikki Karun (kok) Aloite nastarenkaden käytön kieltämisestä tai rajoittamisesta.

Kirjallinen kysymys Helsingin kaupunginvaltuustossa 4.6.2008 (39/2008). Asiantuntijavirastojen vastaukset kysymykseen nastarenkaiden vaikutustutkimukesta ja nastarenkaiden tarpeellisuudesta nastarenkaiden vaikutusten tutkimuksesta ja nastarenkaiden tarpeellisuudesta.


Loppuraportin (16.4.2013) nostattamaa tai siihen liittyvää keskustelua

Ministeri Kyllösen vastaus 21.5.2013 kansanedustajien Pia Kauma (kok) ja Jukka Kopra (kok) kirjalliseen kysymykseen nastarenkaiden käytön terveyshaitoista.

Tarkistettu 280414. Valtaosa sähköisistä jutuista ei ole enää saatavilla. Alla toistaiseksi toimivat linkit:

(kopioi linkki selaimeesi)

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288559229688.html

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2149/renkaiden_
vaihtoa_ei_kannata_hatikoida_-_tarkista_myos_kesarenkaiden_kunto

http://www.autoliitto.fi/?x20043=7174395

http://www.ess.fi/?article=409971

http://yle.fi/uutiset/kuolettava_katupoly_kuriin_kitkoilla/5292139

Suomalaisten nastavalmistajien mukaista talvirengastietoa: http://www.nastainfo.fi/

Vanhempaa NASTA-tutkimusohjelman nostattamaa keskustelua

MTV3.fi reagoi HS-vieraskynään 6.11.2012: "Asiantuntijat Hesarissa: Nastarenkaat yliarvostettuja"

HS-vieraskynä (Isoniemi & Alppivuori) 6.11.2012: "Kitkarenkaiden käyttöä kannattaa lisätä" (lehtileike-pdf) (linkki)

Pilaavatko nastarenkaat kaupunki-ilman laadun - ovatko kitkarenkaat turvallisuusriski (pdf, ilman ääkkösiä)? Artikkeli lehdessä Liikenteen Suunta. Liikenne- ja infra-alan t&k-lehti 3/2012 (web-lehden viimeisin numero)

-NASTA-tutkimusohjelmaa ja sen alustavia tuloksia esittelevä yleisartikkeli (Toiskallio):  Pilaavatko nastarenkaat kaupunki-ilman laadun - ovatko kitkarenkaat turvallisuusriski?

NASTA-tutkimusohjelman rahoittamaan lisensiaatintyöhön perustuva artikkeli (Heikkinen): Nastarenkaat vain yksi syy väylien urautumiseen taajamissa

Uudenmaan alue-tv-uutiset: 1.3.2012 klo 19.10, 10 min.  Toimittaja mukana  NASTA-tutkimusohjelman Talviajopäivässä Vantaan ajoharjoitteluradalla: Helsinki toivoo kitkarenkaasta ilmanlaadun pelastajaa. Ingressi: Helsinki yrittää edelleen edistää kitkarenkaiden käyttöä. Nasta-tutkimushankkeen ensimmäisiä tuloksia kuullaan vasta kuukauden päästä, mutta jo tänään liikenneasioista päättävät henkilöt pääsevät testaamaan käytännössä kitkarenkaita.

YLE: 3.4.2012 klo 20.56, 2 min. Uutisjuttuja: Kitkarenkaat vähentävät katupölyä

Ingressi: Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Uuden tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain. Norjassa ja Ruotsissa kitkarenkailla ajaa huomattavasti suurempi osa autoilijoista kuin Suomessa.

(Uutisjutun pidempi versio otsikolla: Kuolettava katupöly kuriin kitkoilla,  2 min 16 sek, katsottavissa 3.5.2012 saakka )

Kansalaiskeskustelua (vuonna 2009) aiheesta nastat vai kitkat:

http://www.hs.fi/keskustelu/aihealue/Autot/ketju/558637/?viesti=598699

Helsingin kaupungin laajasti ottaen talvirenkaisiin liittyviä tahoja

Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ympäristöohjelmat

Helsingin seudun ympäristö -kuntayhtymän (HSY) ilmanlaadun seuranta

Helsingin kaupungin rakennusviraston katu- ja puisto-osaston katu-sivu

Rakennustyömaiden pölyhaittojen vähentäminen (Helsingin kaupungin esite)

Katupölyn haittojen vähentäminen kiinteistönhoidossa (Helsingin kaupungin esite)

Helsingin kaupungin Katupölyseminaarit

NASTA-tutkimuslaitoksia

Aalto-yliopiston yhdyskunta- ja ympäristötekniikan laitos

Nordic Envicon Oy - ilmanlaatu

Turun yliopiston liikennepsykologian tutkimusryhmä (sivut päivitetty 2008)

Valtion teknillinen tutkimuskeskus (VTT), liikenneturvallisuus

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), ilman epäpuhtauksille altistuminen

NASTA-konsultteja

Innomikko Oy

Lectus Ky

SITO oy

Ramboll Oy

Autonrengasala

Autonrengasliitto

Rengaskierrätys Oy

Nokian Renkaat Oy

Rengasvalmistajat

Muuta

Nastarengas autowikissä

Liikenneturvan lyhyt ohje renkaista ja talvirenkaista

Tikka Spikes Oy:n kooste ajankohtaisesta yhteispohjoismaisesta nastalainsäädännöstä (linkki)

Pohjoismainen ympäristömerkki (joutsenmerkki) autonrenkaille (mahdollisuus kesä- ja kitkarenkaille. Voimassa vuoden 2014 loppuun saakka)